tisdag 17 april 2012

Johannas "häststory"

Jag tänkte berätta lite om hur mitt hästintresse startade och om hur jag har hamnat här jag står idag. Hur som helst så var jag inte särskilt gammal när jag red första gången, runt ett år skulle jag tro. Här på bilden är jag nästan två och red på den lilla shettisen Julia som jag fick låna ibland! Mamma har alltid hållt på med hästar och ville mer än gärna att hela familjen skulle spendera timmarna på hästryggen!
När jag var runt 10 år fick jag min första hyrhäst, hon hette Millan och jag red henne några dagar i veckan. Just nu går hon som ridskolehäst på Nääs. Efter det fick jag och min syster våran första ponny, hon hette Review och var en haflinger på fyra år, haha inte så bra första häst men riktigt söt var hon. Men hon var lite för stor och stark så vi fick hem våran söta lilla Viviana på foder istället, ett litet arabiskt fullblod som var helt okomplicerad men superpigg att rida! När vi skulle besiktiga henne visade det sig att hon hade en gammal skada i ena bakbenet som inte gick att göra något åt, det syntes inte när man red men ibland kunde hon vara lite stel. Hon fick åka tillbaka till sin ägare och är nu ett avelsto där!

Sedan kom Rose, prinsessponnyn! Snällare och mer sammarbetsvillig ponny får man leta efter, hon hoppade allt, vi hann starta L:B hoppnig innan allt det hemska började.. Hon blev sjuk. Hon blev mager, ville inte stå, ville inte äta, ingenting... Efter flera besök på Åby, flera försök att lyckas bota hennes hemska fång så gick det inte. Vi hade inget val, vi hade gjort allt för henne men ändå så chanslösa, hon var tvungen att få somna in. Mitt hjärta kommer alltid slå några extra slag för henne!
Det var jobbigt att börja kolla efter ny häst efter Rose, man ville liksom inte ha någon annan. Men vi fastnade för en ungponny vid namn Golden Rainman (Ragge) som vi köpte direkt från uppfödaren. Honom tävlar och tränar min syster än idag och han är finare än någonsin.
Ett tag efter att vi fått hem Ragge bestämde jag mig för att gå över till storhäst, jag hade ett heltidsjobb så jag skaffade Dessie, ett lettiskt halvblod/arabiskt fullblod. Jag hade henne i några månader innan jag bestämde mig för att flytta till london där jag blev kvar i ungefär ett halvår.
 I maj 2011 fick jag hem Laikmets och har nu haft honom i ett år! Jag har haft mina svackor på vägen och det finns stunder & dagar då jag tycker ridningen är riktigt meningslös, men det finns något i mig som gör att jag vägrar släppa taget! Jag vill inte bli av med allt vad stallet innebär, och det sista jag vill är att göra mig av med Laikmets, han har något i sig som gör honom till en stjärna, jag vet att vi kan och iår är året då jag skall bevisa för mig själv att det är så! Hoppas ni orkade läsa och om det är något ni undrar så är det bara att skriva en liten kommentar! /Johanna

2 kommentarer: